torsdag 12. desember 2013

37 + 0

35+5 var jeg hos jordmor og SF-målet var helt avflatet, og vekten min sto framdeles på stedet hvil. Jeg ble derfor sendt til gyn. pol 35+6 for å få en UL.
På ultralyden tok de mål av baby, men apparatet de brukte der var gammelt og fungerte ikke helt som det skulle, så selv om han fikk tatt de fleste mål, så var det noen mål som var vanskelig å få tatt pga dårlige bilder. På denne undersøkelsen så fant han et avvik på -6% og mente at det ikke trengte å bety noe som helst, de blir litt mer bekymret når det går over -10%.

36+6, i går, var vi på ny UL for å følge opp forrige undersøkelse.
Denne gangen fikk de bedre bilder av det viktigste målet, som var magemålet. Babyen lå litt vanskelig til, men det ble konkludert med et avvik på -12%. Så det har altså vært et nedgang fra 6 til 12% på 1 uke.

Gynekologen mente fortsatt at ingenting tydet på at de måtte inn å forløse baby med en gang, men det er en viss fare for at grunnen til avviket er pga morkakesvikt. Så vi skal inn igjen på lillejulaften og ser hvordan ting har utviklet seg da. I mellomtiden så skal jeg bare være med obs på bevegelsesmønsteret til baby, blir han slappere eller slutter å bevege seg, så skal vi rett inn på kontroll.
Om alt fortsetter som det har gjort nå, så ser det ut for at jeg skal greie å gå helt til termin og la fødsel starte av seg selv.

Jeg er veldig bekymret for å gå på overtid pga dette og vurderer å ta en samtale med jordmor for å høre om det er mulig å bli satt i gang rett etter termin om ingenting er skjedd innen den tid. Jeg tror ikke det er mulig å bli satt igang med et slikt grunnlag, men det er kanskje verd et forsøk.

Ellers så er formen helt ok. Jeg har mye mer sterke kynnere, og deler av slimproppen går titt og ofte, så modning er isåfall i gang om ikke annet. I dag er jeg 37 uker på vei, og om baby blir født nå så er han ikke prematur! Det betyr at om fødsel begynner nå, så vil ingen stoppe den og kan i teorien skje når som helst nå :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar