tirsdag 22. oktober 2013

29 + 5 Jordmortime

I dag var jeg hos jordmor igjen som nevnt i forrige innlegg og der fikk jeg påvist et par ting som jeg kanskje ikke var helt forberedt på.
Vekten, som jeg hadde håpet hadde snudd nå, står på stedet hvil. Absolutt ingen endring, og det har det ikke vært siden uke 21 heller. Jeg har nå gått ned 7kg, og selv om livmor, morkake, navlestreng, fostervann, ekstra blod i omløpet og baby veier sitt og stadig øker, så skjer det ingenting med vekta. Man sier at ved termin så veier man ca 12 kg mer enn før svangerskapet, men her ser jeg ut til å gå ned mens resten går opp slik at vekten har stoppet. Det er fortsatt ingen fare med det, men det er jo litt mistenksomt allikevel for min del.
Baby har snudd seg med hodet godt nedi bekkenet, og det mistenkes at han har festet seg allerede. Han er riktignok ganske liten enda og kan smette ut igjen, men det kan også tenkes at han er og forblir slik fram til fødsel. Når hodet fester seg har jo ingenting med når fødsel starter, men det gir et tegn til at han er klar eller gjør seg klar til å bli født, så jeg håper at han forbli i magen en stund til. Kommer jeg meg til uke 37 så er ingenting bedre enn det. Da er han jo fullvokst og utviklet nok til å både puste selv og drikke morsmelk selv.
Så forbli der inne i 7 uker til, lille gutt, det er for tidlig enda.

Ellers så fikk vi vite at jeg har lavt blodtrykk, men fortsatt akseptabelt og det samme gjelder blodprosenten min. Det er lavt, og på grensen til å måtte ta noen tiltak som jerntilskudd, men ikke så lavt at vasellampene blinker helt enda. Så det er mye som ligger i grenseland nå. Også symfysemålet ligger helt nederst på det grønne feltet, men siden det fortsatt følger en jevn kurve så er det greit.

Jeg har hatt mye ryggsmerter og ligamentsmerter i den siste uken og ligamentsmertene kommer av stillingen til guttungen. Han ligger som en bue mot venstresiden min, akkurat der jeg har vondt så det er livmor som strekkes for fult som skyldes at jeg har vondt nå. Ryggsmertene kan indikere at jeg har bekkenlåsning og ikke bekkenløsning som antatt og om det blir verre så må jeg oppsøke kiropraktor. Ikke noe jeg har lyst til med andre ord, men om bekkenet er låst i ryggen så er det jo selvsagt bedre å få knekket det opp enn å være hemmet i bevegelsene mine. Jeg har jo også en fireåring å ta meg av, så bevegelse i det hele tatt er kritisk for meg å få til, men jeg tror allikevel jeg har gjort rett i å ikke løfte han så mye.

Ellers så ble det mye papirarbeid å snakke om hos jordmor i dag, med farskapspapirer og stønader så der er det ikke så mye å oppdatere om, men det vil nok bli noe krangling med nav og diverse andre kontorer i nærmeste framtid tror jeg.
Jeg skal også begynne å gå til ei helsesøster straks for å forberede meg på en mulig barseldepresjon. Jeg  håper selvsagt at jeg slipper unna den faenskapen der, men siden jeg er mer utsatt for å få det så er det greit å være førevar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar